Zelfonderzoek (of inquiry) is een manier van aandacht geven aan je (gevoels) lichaam. Bij zelfonderzoek ben je je eigen waarnemings-object. Je zit, al of niet in een meditatiehouding, sluit je ogen en voelt. In je lichaam.

Wanneer je zo een tijdje aandachtig waarneemt benoem je al voelende de sensatie(s) die er zijn. Dit kan van alles zijn; “ik voel een druk op mijn keel of borst”, of “ik voel een trilling in mijn been”. Daarbij is er de uitnodiging om ‘erbij te blijven’.

Hoe doe je dat ‘erbij blijven’?

Door simpelweg je gevoel niet te (willen) veranderen. Dit ben je doorgaans niet gewend want vaak is het zo dat zodra je iets voelt (vooral als het niet zo prettig is of als je niet direct weet wat je ermee moet) je alweer bij je huidige gevoel weg bent, en ben je alweer  bij een ander gevoel of gedachte. Vaak gebeurt dat ‘erbij weg gaan’ de gehele dag.  Nu doe je dat anders, je kiest ervoor om er bij te blijven. Niet willen veranderen vraagt je aandacht. Je brengt je adem er naartoe en je bent aanwezig bij de zich aandienende gevoelens/ sensaties.

Daarna kun je de gevoelservaring uitdiepen door beeldvorming te gebruiken en dit beeld voor je te aanschouwen terwijl je blijft voelen en waarnemen. “Het voelt als een steen”, “het voelt als een donkergrijze massa”. Je maakt daardoor je waarneming concreter. Beeldspraak is hierbij erg behulpzaam. Je kunt in het voelen alle soorten waarnemingen meenemen; de vorm van het gevoel, de sfeer van het gevoel, kleur van het gevoel, de smaak, de structuur ervan, de woorden die passen bij het gevoel, etcetera.

In deze verdieping van het gevoel onderzoek je ook je relatie tot het gevoel. Dat is een belangrijk aspect; er is een gevoel, en er is een waarnemer van het gevoel. Je zet het als het ware apart van elkaar. “Kan ik vriendelijk zijn naar het het gevoel?”, “kan ik het begroeten?”, “mag het er zijn?”

Waarom is dat belangrijk?

Omdat je op die manier – het gevoel en jij-  apart van elkaar leert zien. Je haalt het gevoel als het ware uit de versmelting. Je ziet dat je het gevoel niet bent, je voelt het gevoel. Dit besef alleen al kan meer adem geven, opluchten, verruimen. Je creëert ruimte voor het gevoel zodat het er meer mag zijn.

Zelfonderzoek is een onderdeel van een Rebalancing sessie maar kan ook op zichzelf staan als een losse sessie. Neem hierover even contact op.

terug naar Rebalancing®