Zelfonderzoek gaat over de felt sense; de gevoelservaring. Je voelt jezelf; wat voel ik nu en wat ervaar ik in mezelf?

Je benoemt de sensatie(s) die je voelt. Bijvoorbeeld; “ik voel een druk op mijn borst”, of “ik voel een trilling in mijn been”. Zo kun je je gevoelservaring verhelderen en meer naar de voorgrond brengen. Bijvoorbeeld; ‘het voelt als een steen, hard en koud’, ‘het voelt als een ondoordringbare grijze massa’. Beeldspraak helpt om je gevoel concreter te maken; de sfeer van het gevoel, de kleur van het gevoel, de smaak, de structuur ervan. Zo maak je het tastbaar en meer levendig.

Zit er in dit gevoel een emotie? Herken ik dit gevoel, deze emotie? Wat maakt dat ik dit gevoel heb?

Dit onderzoeken en voelen gaat aandachtig en vertraagd. We praten er niet over, maar er vanuit. Vanuit het gevoel zelf. Alsof het gevoel praat. Met jou.

Je neemt het waar. Je ziet dat je het gevoel niet bent, je voelt het gevoel. Dit geeft ruimte en is een voorwaarde om ermee te kunnen werken en het te verdiepen. Daarnaast krijg je je gevoel meer in beeld. Het gevoel krijgt een plek in jezelf; ‘zo voelt het en ik voel het op deze plek in mijn  lichaam’.

Zelfonderzoek is een onderdeel van een Rebalancing sessie maar kan ook op zichzelf staan als een losse sessie. Neem hierover even contact op.