Zelfonderzoek gaat over je gevoelservaring; wat voel ik en ervaar ik in mezelf?

Je benoemt sensaties die je voelt. Bijvoorbeeld; “ik voel een druk op mijn borst”, of “ik voel een trilling in mijn been”. Zo kun je je gevoelservaring bewuster voelen en verhelderen.

Beeldspraak helpt om je gevoel concreter te maken; sfeer van het gevoel, kleur van het gevoel, de smaak, de structuur ervan. Bijvoorbeeld; ‘het voelt als een steen, hard en koud’, ‘het voelt als een ondoordringbare grijze massa’.

Daarbij kun je meer vragen stellen aan het gevoel. Zit er in dit gevoel een emotie? Wat maakt dat ik dit gevoel heb? Wat speelt er rondom dit gevoel? Hoe ga ik met dit gevoel om? Hoe wíl ik er mee omgaan? Wat heeft het gevoel nodig van mij?

We praten er niet over, maar vanuit het gevoel zelf. Je bent als het ware een ‘voelende toeschouwer’. Het gevoel krijgt een plek in jezelf, en kan communiceren met jou.

Zo krijg je letterlijk meer contact met je gevoel en gaat je gevoel meer ‘leven’. Dit maakt ook ruimte voor gevoelens van zorgeloosheid, kracht, helderheid, rust en verbinding met jezelf.

Zelfonderzoek is een onderdeel van een Rebalancing sessie maar kan ook op zichzelf staan als een losse sessie. Neem hierover even contact op.